KIN wybranyKonferencja Instytutów Naukowych Łodzi i Województwa Łódzkiego przy Polskiej Akademii Nauk Oddział Łódź (KIN) została powołana w dniu 17 października 2014 roku. Do głównych zadań KIN należą popularyzacja osiągnięć naukowych, wymiana doświadczeń pomiędzy Instytutami oraz tworzenie właściwej atmosfery dla funkcjonowania Instytutów w Łodzi i województwie łódzkim.

Instytuty naukowe, które wchodzą w skład KIN zatrudniają blisko 600 pracowników naukowych, którzy w ostatnich 5 latach opublikowali ponad 1 760 artykułów w czasopismach z listy filadelfijskiej. W tym samym czasie Rady Naukowe Instytutów nadały stopień doktora 70 naukowcom (otwartych jest 39 przewodów doktorskich). Wartość środków uzyskanych w latach 2009-2014 na prace badawcze prowadzone w Instytutach w ramach projektów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki, Naukowego Centrum Badań i Rozwoju, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka oraz innych źródeł zewnętrznych wyniosła prawie 300 mln zł.
Instytuty wchodzące w skład KIN uzyskały łącznie ok. 100 patentów krajowych i międzynarodowych.
Przewodniczącym KIN został wybrany prof. dr hab. Jarosław Dziadek, dyrektor Instytutu Biologii Medycznej PAN.

KIN utworzyło 9 instytutów naukowych:

Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN (CBMiM PAN), Dyrektor: prof. dr hab. Stanisław Słomkowski. CBMiM PAN prowadzi badania podstawowe z dziedziny chemii organicznej, chemii bioorganicznej oraz chemii i fizyki polimerów, ze szczególnym naciskiem na rozwijanie zaawansowanych materiałów nisko- oraz wysokocząsteczkowych. Centrum zatrudnia 100 pracowników naukowych w tym 34 profesorów (wliczając dr habilitowanych), 50 doktorów i 16 specjalistów, podzielonych na 26 zespołów badawczych funkcjonujących w ramach 5 Zakładów i 3 Samodzielnych Pracowni. Centrum nadało stopień doktora nauk chemicznych 32 osobom. W ciągu ostatnich 5 lat pracownicy CBMiM PAN opublikowali łącznie 357 publikacji naukowych z listy filadelfijskiej oraz pozyskali środki w kwocie blisko 43 mln. zł. na realizację projektów badawczych. Placówka na przełomie minionych 5 lat uzyskała 26 patentów, w tym 1 europejski, w którym opracowano sposób i technologię otrzymania nanokompozytów polimerowych z nanowłóknistymi wzmocnieniami z polimeru z rozplątanymi makrocząsteczkami- EP2428597 A2. (www.cbmm.lodz.pl)

Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii PAN (ERCE PAN), Dyrektor: prof. dr hab. Maciej Zalewski. ERCE PAN zajmuje się eksperymentalnymi oraz teoretycznymi badaniami naukowymi w zakresie rozwoju ekohydrologii oraz wdrażaniu jej w celu odnowy zasobów wodnych w ramach Międzynarodowego Programu Hydrologicznego UNESCO.W Centrum zatrudnionych jest 12 pracowników naukowych, 4 profesorów łącznie z doktorami habilitowanymi, oraz 8 doktorów. Na przełomie 2009-2014 roku pracownicy Centrum opublikowali 44 publikacje naukowe z listy filadelfijskiej oraz uzyskali ponad 10 mln zł środków na realizację projektów badawczych. Placówka uzyskała patent, w którym opracowano system regeneracji złoża w sekwencyjnym systemie sedymentacyjno-biofiltracyjnym, zapobiegające kolmatacji złoża i obniżaniu jego zdolności oczyszczania wód burzowych zasilających kaskadę zbiorników na rzece Sokołówce. Centrum wdrożyło 8 nowych technologii, jedną z najważniejszych było opracowanie i skonstruowanie barier denitryfikacyjnych dla redukcji wysokich koncentracji azotanów oraz bariery geochemicznej dla redukcji wysokich koncentracji fosforanów. O innowacyjności barier świadczy publikacja w Magazynie Parlamentu Europejskiego. Jednostka wydaje kwartalnik naukowy Ecohydrology & Hydrobiology, który powstał w 2000 roku z połączenia Polskiego Archiwum Hydrobiologii i Acta Hydrobiologia. (www.erce.unesco.lodz.pl)

Instytut Biologii Medycznej PAN (IBM PAN), Dyrektor: prof. dr hab. Jarosław Dziadek, Przewodniczący KIN. IBM PAN prowadzi badania naukowe w zakresie nauk biomedycznych skupionych na wyjaśnieniu podstawowych mechanizmów molekularnych procesów fizjologicznych i patofizjologicznych oraz biotechnologii medycznej. W chwili obecnej IBM PAN zatrudnia 46 pracowników naukowych 13 profesorów – 4 profesorów zwyczajnych, 9 profesorów nadzwyczajnych, 20 pracowników ze stopniem doktora. W ciągu ostatnich 5 lat prace badawcze w Instytucie prowadzone były w 8 Pracowniach, oraz 2 Laboratoriach. Na przełomie 2009-2014 roku, pięciu pracowników naukowych Instytutu Biologii Medycznej PAN uzyskało stopień doktora, ponadto w ramach otwartych w IBM przewodach doktorskich trzem osobom nadano stopień doktora oraz otworzono jedenaście przewodów doktorskich. W ciągu minionych 5 lat Instytut pozyskał środki na realizację krajowych i zagranicznych projektów badawczych w kwocie wynoszącej ok. 51 mln zł. W latach 2009-2014 pracownicy Instytutu opublikowali 171 publikacji naukowych z listy filadelfijskiej. Od 2010 roku IBM PAN zgłosił 16 wniosków patentowych, w tym 4 wnioski międzynarodowe. W ramach realizacji projektu InterMolMed w jednostce stworzono narzędzia bioinformatyczne do poszukiwania specyficznych inhibitorów wybranych białek enzymatycznych a badania te opublikowano w czasopiśmie J. Comput. Chemistry. Następnie opracowano nieradioaktywny test pozwalający na wysokoprzepustową selekcje skutecznych inhibitorów bakteryjnej Ligazy zależnej od NADH+. Zasada funkcjonowania testu została poddana ochronie patentowej (P 401 634). (www.ibmpan.pl)